Kolor i prostota
- Malarstwo
- Witold Pazera
Waldemar Jarosz ... Czytając jego życiorys, można wysnuć jednoznaczny wniosek, że to ktoś kto świadomie wybrał taki, a nie inny rodzaj - styl życia; artysty malarza, pedagoga, kogoś, kto... urodził się po to, by tworzyć, być... dla innych.
Głodny na malowanie, na pracę z młodzieżą, na działania artystyczne w różnych grupach twórczych, na bywanie na plenerach, na prezentowanie swojej sztuki - na to wszystko co składa się na człowieka twórczego - żądnego coraz to nowych artystycznych wyzwań. Bo twórczość Waldemara to konsekwentnie prowadzona, realizowana i reżyserowana przez samego siebie, bardzo osobista i nie idąca na układy z widzem; ekspresyjna malarska ekspansja.
Naturalnym jest w takim opracowaniu, by w tym miejscu odwołać się do swego rodzaju korzeni, czy wręcz autorytetów, malarstwa koloru i ekspresji, którzy patronują, inspirują twórczość artysty.
Analizując obrazy Waldemara - i te starsze i nowsze zamykane m. in. w cykle; Gęby, Zwierzę, Jestem Kobietą, Abstrakt (na pograniczu mandali), odnoszę wrażenie, że naczelnym dla niego priorytetem, wartością malarską jest kolor i jego mocne oddziaływanie na widza!
Pani Dominika Dobrowolska tak trafnie pisze właśnie o kolorze; "Jego obrazy, /.../ wyróżniają się pewnym optymizmem. Bez wątpienia kolory, bardzo intensywne i często ciekawie zestawione (np. róż z zielenią) budują tę pozytywną aurę."
Bo charakterystyczne dla twórcy jest, że obrazy te pomimo, że mocne i agresywne w kolorze, nie wywołują w nas uczucia niepokoju, raczej zaczepiają, zachęcając do zatrzymania się, wpatrzenia...
Sam autor mówi: "Z satysfakcją stwierdzam, że mało kto obok moich portretów przechodzi obojętnie, choć nie zawsze są to reakcje, jakich się spodziewałbym."
Jak wspomniałem, można doszukiwać się w malarstwie Jarosza różnych odniesień do fowizmu, neoekspresjonizmu, Bad Painting, transawangardy włoskiej czy francuskiej Figuration Libre, twórczości Bernarda Buffeta... Lecz o ile twórczość tego ostatniego cechuje pesymizm, to obrazy Waldemara emanują pozytywnym ciepłem nawet w kontrastowych zestawieniach użytych barw.
Christ
I pomimo kolorystycznych czy ikonograficznych skojarzeń ze sztuką Nowych Dzikich... To roześmiany pysk konia, "portret" zadowolonego starca, czy geometryzująca abstrakcja, nacechowane są bardzo ludzkim, bardzo intymnym, wewnętrznym napięciem emocjonalnym; od euforii po złość. Ale jednak nie epatują agresją czy erotyką, nie szokują odbiorcy rodzajem przedstawień, które były tak charakterystyczne dla Neue Wilde...
Dlaczego tak jest zrozumiemy tym bardziej jeśli poobcujemy z "Waldim" pracującym w naturze, z pogodną twarzą... z pokorą wobec uroków świata. To mi przypomina postać jego profesora, a mojego kolegi ze studiów - Macieja Leona, w którego obrazach, jak pamiętam, nawet biele były zawsze pozytywnie ciepłe. Stąd może antypodyczny w stosunku do jego "fowizujacych" kompozycji , wizerunek jego najbardziej osobistego świata, który najdobitniej, ale jednocześnie ze skromnością i ciszą widać w szkicach, notatkach z wakacyjnych i plenerowych podroży w pastelowych obrazach - wspomnieniach z Hiszpanii, Cypru, Grecji, Tunezji, Włoch...
Twórczość tego artysty oddaje tak jego wewnętrzne nastawienie do procesu tworzenia, jak i semantyczne i malarskie odniesienie do zewnętrznego świata. Poprzez kompozycje - wizje, utrzymane najczęściej w ostrej, jaskrawej kolorystyce, bardzo osobiście rejestruje on postacie, pejzaż, kolor, kształty... Analizuje i interpretuje obraz i charakter świata w którym żyjemy; jego ciszę i wrzask, chaos i uporządkowanie. Lecz jakże daleki jest od malarstwa newsów. Jest to raczej swoisty i bardzo osobisty pojedynek artysty z "rzeczywistością zastaną"!
Kolejna Gęba do...
Waldemara Jarosza z jednej strony cechuje cierpliwość słuchania co świat, natura ma nam do przekazania, ale z drugiej bogata umiejętność nadawania światu w swoich obrazach osobistego sensu, kształtu i wymiaru... A na tym przecież polega cały sens i wartość tworzenia.
Waldemar Jarosz
Waldemasz Jarosz - Autoportret
Urodził się dawno temu w pięknej, podwarszawskiej wsi Złotokłos. Ukończył studia pedagogiczno-artystyczne na WSP w Częstochowie. Obecnie mieszka i tworzy w Koszalinie.
Strona internetowa: www.jasky.pl/waldemarjarosz.
Witold Pazera
Malarz, rysownik, satyryk, fotograf. Uczeń prof. Jerzego Nowosielskiego. Od 1992 roku prowadzi Autorską Pracownię Plastyczną.
W dorobku blisko 40 wystaw indywidualnych i ponad 110 zbiorowych - krajowych i zagranicznych oraz blisko 50 plenerów i wystaw poplenerowych w kraju i za granicą.
Artykuły
- 3D
- Architektura
- Bez słów
- Biżuteria
- Ceramika
- Do dwóch...
- Fotografia
- Fotomanipulacje
- Graffiti
- Grafika
- Grafika użytkowa
- Ilustracja
- Kreatywnym okiem
- Książka
- Ludzie sztuki
- Malarstwo
- Miejsca
- Na ścianie
- O sztuce
- Okolice sztuki
- Rękodzieło
- Rozmowa Graffusa
- Rzeźba
- Studium przypadku
- Typografia
- Warsztat
- Wiedza
- Wizje
- Wnętrza
- Wydarzenia
- Wyniki konkursów
- Wzornictwo
- Zapiski
Ostatnio dodane
Wsparcie
Piszemy o sztuce.
Jeśli chcesz, możesz postawić nam kawę, byśmy mogli dalej to robić.