Rzeczpospolita = Rzecz wspólna

Temat 18. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS wzbudził wiele emocji. Uczestnicy zgłosili niemal 500 projektów, znacznie więcej niż w poprzedniej edycji. Jednak obok plakatów o pozytywnym przesłaniu, afirmujących nasz kraj i jego osiągnięcia, pojawiły się też prace krytyczne, piętnujące ksenofobię, egoizm czy nacjonalizm Polaków.

Grand Prix

– Nagrodzona praca Joanny Kurowskiej z Gdańska to piękny przykład plakatu, który świetnie radzi sobie bez słów – mówi prof. Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS. – Mocny i czytelny symbol oraz lapidarna i oszczędna forma projektu, ograniczenie do dwóch – narodowych – kolorów, wyważona, choć zarazem dynamiczna kompozycja ostatecznie przechyliły szalę na jego korzyść.

proj. Joanna Kurowska<

proj. Joanna Kurowska

Wyróżnienie specjalne

Jednak do ostatniej chwili członkowie jury wahali się między tą pracą a projektem Aleksandry Zatorskiej, której plakat urzekł ich świeżością, bezpretensjonalnością i humorem. Dlatego jury, podkreślając wysoki poziom graficzny nadesłanych prac, wyjątkowo – obok nagrody głównej i pięciu wyróżnień – przyznało w tej edycji wyróżnienie specjalne właśnie temu ostatniemu projektowi.

proj. Aleksandra Zatorska

proj. Aleksandra Zatorska

Wyróżnienia

Jury przyznało 6 wyróżnień, otrzymali je Stanisław Gajewski, Szymon Szymankiewicz, Zofia Joanna Wawrzyniak i Filip Zbrzeźniak. Wśród prac wyróżnionych znalazły się aż dwa plakaty Szymona Szymankiewicza. Jeden z nich (o dwudzielnej kompozycji z czarną swastyką oraz czerwonym sierpem i młotem) jurorzy ocenili jako mistrzowski pod względem formy, choć zawarte w nim przesłanie i jednoznaczne odwołanie do dwudziestowiecznej historii Polski uznali za nie całkiem zgodne z ideą tej edycji konkursu – dodaje Janusz Górski.

Od lewej: Szymon Szymankiewicz (dwa), Zofia Joanna Wawrzyniak, Stanisław Gajewski, Filip Zbrzeźniak

– Wyróżnione prace bardzo dobrze pokazują przekrój zgłoszeń do konkursu – mówi Szymon Gutkowski, juror tegorocznej edycji, dyrektor zarządzający agencji DDB&tribal. – Obok radosnych plakatów widać głęboki niepokój pogłębiającymi się podziałami, smutek i niezgodę na to, że 100-lecie niepodległości będziemy świętować skłóceni. Dlatego Grand Prix oraz wyróżnienie specjalne zdobyły prace, które – dzięki uniwersalnym symbolom – mają potencjał dotarcia do wszystkich z pozytywnym przekazem. Warto podkreślić, że wszystkie wyróżnione prace są znakomite.

Zwycięskie prace będzie można oglądać w całej Polsce na citylightach należących do AMS przez cały jubileuszowy 2018 rok.

Zródło: AMS.

Partnerzy serwisu

  • Galeria 81 stopni