24. MBP - zwycięzcy

Jury 24. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie w składzie: Stephan Bundi, (Szwajcaria), David Crowley (Wielka Brytania), Kenya Hara (Japonia), Jerzy Porębski (Polska), Silvia Sfligiotti (Włochy), Jakub Stępień Hakobo (Polska), któremu przewodniczył David Crowley, przyznało następujące nagrody.

ZŁOTY MEDAL

Wiesław Rosocha, Polska
tytuł: Rosocha. Inne obszary, inne formaty. Powiatowa Galeria Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim, 2013

Wiesław Rosocha, Polska

Złoty Medal trafi do Wiesława Rosochy za plakat towarzyszący własnej wystawie artysty w Powiatowej Galerii Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim. Projekt niesie bardzo silny przekaz dotyczący zarówno twórczości Rosochy, jak i zjawiska plakatu. Warstwowo zarysowane sylwetki sugerują na przykład seryjność, która cechuje to medium, a zwrócenie uwagi widza na oczy podkreśla znaczenie zmysłu wzroku. Rosocha robi ewidentny ukłon w stronę modernistycznej awangardy, ale równocześnie wyznacza nowy, subtelny ton za sprawą zabiegu użytego wobec faktury oraz sposobu, w jaki nakreślono oczy. Kształt głowy wraz z czcionką tworzą piękną kompozycję.

SREBRNY MEDAL

Andreas Golde, Niemcy
tytuł: Theodor W. Adorno. Uniwersytet Sztuki Folkwang

Andreas Golde, Niemcy

Plakat Andreasa Golde ilustrujący seminarium poświęcone dorobkowi Theodora W. Adorno oddaje delikatną konstrukcję pism filozofa w formie quasi-strukturalnych bloków. Ograniczona paleta kolorów, dyskretna typografia i technika rastra robią oszałamiające, niezapomniane wrażenie.

SREBRNY MEDAL

Jakob Kirch, Niemcy
tytuł: Otwarcie sezonu 2013/14 w Teatrze Miejskim w Stuttgarcie Schauspiel Stuttgart

Jakob Kirch, Niemcy

W pierwszej chwili plakat Jakoba Kircha dla Schauspiel Stuttgart zdaje się podważać dominujący pogląd, że projektowanie graficzne polega na systematycznej organizacji słów i obrazów. Praca emanuje energią, a całość rozwiązania plastycznego z niepokornymi liniami przywodzi też na myśl przemoc. Mimo wszystko projekt jest przejrzysty, a przekaz – klarowny, ale budzący emocje.

BRĄZOWY MEDAL

Freeman Lau Siu Hong, Hong Kong
tytuł: Symbioza / Symbiosis

Freeman Lau Siu, Hong Hong Kong

Symbiosis jest wyrazem niezwykłej wrażliwości Freemana Lau Siu Honga, na kwestię stosunku człowieka do przyrody. Szczególnie pięknie udało się projektantowi ukazać drzewo, czy też jego zarys. Bliższe oględziny pozwalają dostrzec element ludzki w krzesłach, rozmieszczonych na płaszczyźnie obrazu niczym za sprawą magii.

BRĄZOWY MEDAL

Lech Majewski, Polska
tytuł: Beckett

Lech Majewski, Polska

Plakat Lecha Majewskiego do serii spektakli na podstawie sztuk Samuela Becketta w Teatrze Powszechnym w Radomiu prezentuje kontrastowe podejście do typografii. Rozdźwięk między wydatnością nazwiska dramaturga a subtelnymi liniami tekstu, które być może sugerują ciąg myśli i wewnętrznych głosów, jest bardzo efektowny. Negatyw kobiecej sylwetki również budzi skojarzenia ze sferą egzystencjalną.

BRĄZOWY MEDAL

Dmitry Mirilenko, Rosja
Tytuł: Majakowski 120 (1, 2, 3)

Dmitry Mirilenko, Rosja

Potrójny plakat Dmitrija Mirilenki, wykorzystujący jedną z fotografii Aleksandra Rodczenki, stanowi niezwykle liryczny komentarz na temat postaci Władimira Majakowskiego, tragicznie zmarłego poety-rewolucjonisty. Trzyczęściowa forma ukazuje etapy życia artysty w zwięzły, ale tkliwy sposób. Znaki typograficzne, które wydają się dryfować na powierzchni projektu, wskazują na charakter pracy Majakowskiego. Brak liter zachęca jednak czytelnika do użycia wyobraźni i dopowiedzenia sobie tego, co nie zostało wyrażone wprost.

NAGRODA HONOROWA IM. JÓZEFA MROSZCZAKA

Przyznawana przez jury w imieniu Rektora ASP w Warszawie

Haiping Li Design Studio, Chiny
tytuł: Prawda (bez tekstu) / Truth (without text)
Instytut Sztuk Pięknych w Hubei / Hubei Institute of Fine Arts

Haiping Li Design Studio, Chiny

W uznaniu dla znaczenia twórczości autorskiej Jury postanowiło, że Nagrodę Honorową im. Józefa Mroszczaka otrzyma Haiping Li Design Studio za plakat, który otwarcie i dosadnie komentuje interesy handlowe przyczyniające się do zanieczyszczenia obszarów zamieszkałych przez wielu ludzi. Projekt jest przejrzysty, dzięki czemu idealnie wpisuje się w tradycję grafiki plakatowej. A ponieważ na celowniku znalazły się Chiny, przekaz pracy ma charakter globalny.

ZŁOTY DEBIUT

Łukasz Kowalski, Polska
tytuł: Studnia Nadziei – 60% / The Well of Hope – 60%

Łukasz Kowalski, Polska

Zwycięzcą w kategorii Złotego Debiutu zostaje Łukasz Kowalski, autor serii plakatów nawołujących do poprawy jakości i dostępu do wody w Afryce. Zdaniem Jury prace Kowalskiego dowodzą niesamowitego wyczucia projektanckiego, ujawnionego zwłaszcza w przywiązaniu tak wielkiej wagi do szczegółów. Plakaty te łączą piękno z błyskotliwym przekazem – jeden ukazuje na przykład oko, które zmienia się w tarczę za sprawą zapisu „60%”. Poszczególne obrazy, wzory i typografia są dobrze wyważone – żaden element nie dominuje nad pozostałymi.

Rywalizacja w kategorii Złotego Debiutu była bardzo wyrównana i w rezultacie Jury pragnie też wyróżnić prace Jana Bajtlika i Jonathana Aucha.

Graffus

Graffus

Magazyn internetowy poświęcony polskiej sztuce, grafice użytkowej i wzornictwu, fotografii i reklamie.

www.graffus.com

Współpraca

Piszesz? Fotografujesz? Malujesz? Rysujesz?
Może projektujesz to i owo?

Daj się zauważyć!

Wystawa, wykład? Happening, konkurs?
Targi branżowe lub konferencja?

Dzieje się i nikt o tym nie wie?
Napisz do nas.